Home

Gek op wijn

Interviews: Zeg het met Champers

De wereld van de wijn

Didier Penine is oprichter van het gepersonaliseerde champagnebedrijf Say It With Champers, dat in het Verenigd Koninkrijk is gevestigd. Didier komt uit een lange rij Franse champagneproducenten en is zelf een gepassioneerde champagnekenner. We gingen met Didier praten over zijn bedrijf en zijn liefde voor bubbels.

Interviews

Kun je me iets vertellen over jezelf en je achtergrond in de wijnwereld?

Mijn familie in Frankrijk produceert champagne en is een teler/producent van de 7e generatie. Ze leveren aan een aantal hotels en restaurants in heel Frankrijk. In totaal produceren ze ongeveer 18.000 flessen per jaar, wat in vergelijking met de grote champagnehuizen een druppel in de oceaan is, maar heel typisch is voor die champagnehuizen die meer onder de radar staan. Ik ben altijd al een fan van champagne geweest. Mijn vader vertelt me eigenlijk dat ik op de dag van mijn geboorte het eerste wat ik op mijn lippen kreeg, champagne was in de ware Champagne-traditie!


Wat was je motivatie om te beginnen met Say It With Champers en wat verkoop je?

Het idee ontstond ongeveer 12 jaar geleden toen mijn vader op mijn eigen bruiloft zo'n 30 gepersonaliseerde champagneflessen meebracht. Ze stalen bijna de show, omdat alle gasten verbaasd waren. Al die tijd wilde ik er altijd voor gaan, maar ik had nog nooit de moed, zo'n twaalf jaar nadat ik het idee had, ging ik vooruit en begon ik met Say It With Champers. Goede dingen komen voor degenen die wachten, denk ik, is de moraal van het verhaal! Mijn belangrijkste product is een op maat gemaakt labelontwerp rond de merknaam van een bedrijf dat doorgaans wordt gebruikt door zakelijke klanten, zoals hotelketens, om klanten met hoge uitgaven te behandelen. Ik bied ook gepersonaliseerde champagne aan voor een aantal populaire gelegenheden zoals een verjaardag, verjaardag, verloving, bruiloft enz. Ik verkoop de door de familie geproduceerde champagne ook op zichzelf via mijn website en omdat hij veganistisch is, heb ik hem daar als dusdanig opgehangen.

Interviews

Wie is uw typische klant?

Qua volume is mijn grootste verkoper de merkbubbel op maat, mijn typische klanten voor dit product zijn bedrijven. Ik heb bijvoorbeeld een bedrijf dat ongeveer 40 per maand kost en ze hebben hun eigen merkbubbel op maat die ze gebruiken om klanten die 5 jaar loyaliteit hebben bereikt te schenken en ook hun eigen personeel te belonen. Tot mijn klanten behoren ook evenementen-/bruiloftsplanners, hotelketens, vastgoedagentschappen en sportclubs, evenals promotiegoederenbedrijven die hun eigen eindgebruikers merkbubbels willen aanbieden. Wat de hoeveelheid betreft, is de typische klant het grote publiek, mensen die op zoek zijn naar een geschenk dat een beetje anders is. Gepersonaliseerde geschenken zijn tegenwoordig helemaal in de mode en omdat champagne het drankje van het feest is, biedt het mensen een geweldige keuze om die persoon te verrassen met een geschenk dat ze zullen koesteren en herinneren.


Verkoopt u voornamelijk online of hebt u ook een offline verkooppunt? Waarom?

Ik ben een puur online bedrijf omdat dit perfect bij het product past. Elk product is natuurlijk totaal uniek en het zou niet zinvol zijn om schappen vol producten te hebben die mensen niet kunnen ophalen en de winkel niet kunnen verlaten. Mijn grootste markt is de bedrijfsmarkt, en dergelijke klanten zullen natuurlijk niet vaak een winkel op de hoge straat bezoeken die op zoek is naar dit soort producten. Ik doe wel mee aan tentoonstellingen en andere netwerkevenementen waar mensen de producten zelf kunnen zien. Hoewel ze niet met het product weggaan, is wat ze achterlaten het idee van hoe een gepersonaliseerde fles bubbels van hun merk hun bedrijf kan helpen en die persoonlijke touch kan toevoegen die hun concurrenten bijna zeker niet doen.

Interviews

Wat onderscheidt Say It With Champers van de concurrentie?

Wij zijn het enige gepersonaliseerde Champagnebedrijf dat een familie geproduceerde champagne in zijn productaanbod heeft. Mensen houden ervan om de toeleveringsketen te kennen – van het planten en oogsten van de druiven, het bottelen van de champagne, het personaliseren van het geschenk tot het moment dat de klant het ontvangt. We kunnen elke stap verantwoorden en de kwaliteit garanderen. Al onze designartikelen zijn uniek en zien er fantastisch uit met ongeveer 60 om uit te kiezen, een aantal dat voortdurend toeneemt. Service is erg belangrijk voor ons, want alle bestellingen worden onmiddellijk verwerkt met alle zorg en aandacht om ervoor te zorgen dat het geschenk veilig en gezond aankomt. De goederen zijn extreem goed verpakt en worden verzonden in een buitenverpakking die is gevuld met een luchtcompressor, dus elke klant die bij ons bestelt, kan erop vertrouwen dat het product snel aankomt, er geweldig uitziet, geweldig smaakt en, belangrijker nog, uit één stuk bestaat!


Welke fles heeft je verliefd gemaakt op champagne (of wijn in het algemeen)?

Ik hou al zo lang als ik me kan herinneren van champagne, dus het is moeilijk om de exacte fles te vinden, maar de Champagne Neveux-Rousseau van onze familie smaakt fantastisch. Ze zijn een kleine/middelgrote teler/producent en hebben veel overeenkomsten met de andere radarproducenten. De champagne is fantastisch en volgt traditionele methoden met de nadruk op kwaliteit en smaak en een opmerkelijk goede prijs-kwaliteitverhouding.



Wat is uw favoriete wijnregio('s) en waarom?

Ik ben natuurlijk erg vooringenomen van de champagneregio, de verscheidenheid aan verschillende huizen en het aantal champagnesoorten dat ertussen wordt geproduceerd is vrij buitengewoon, vaak met heel verschillende smaken en kenmerken die altijd de onmiskenbare handtekening van de wijnmaker weerspiegelen. Buiten Champagne heb ik altijd genoten van de Elzas en de wijnen die daar vandaan komen. De Elzas heeft zijn eigen mousserende wijn, de Cremant d'Alsace, gemaakt met de 'methode Champenoise', de tweede gisting die in de fles plaatsvindt. Deze geweldige mousserende wijn sluipt steeds vaker de Britse markt binnen en biedt veel waar voor je geld. Naast mousserende wijnen biedt de Elzas een enorme verscheidenheid aan fantastische wijnen zoals Riesling en Gewurztraminer. Hoewel het niet de meest modieuze wijnregio is, zijn de kwaliteit en smaak voor mij een van mijn favoriete wijnen.

Hebt u een advies voor de wijnliefhebber die aan de slag wil in de wijnbranche?

De wijnindustrie kan moeilijk te kraken zijn en in veel opzichten heeft mijn bedrijf meer parallellen met de geschenkenmarkt dan met de alcoholmarkt. Een aantal van mijn wegen naar de markt zijn heel anders dan die van een wijnhandelaar bijvoorbeeld, maar een gemeenschappelijk thema dat cruciaal is voor elke nieuwe zaak is het opbouwen van een netwerk van contacten waarmee je ideeën kunt verhandelen of contacten kunt doorgeven om zaken te vergemakkelijken. Sociale media, zoals Instagram en LinkedIn, waren tot nu toe erg nuttig voor mij.Het menselijke aspect van elk bedrijf zal altijd belangrijk zijn, misschien zelfs nog meer voor online bedrijven in veel opzichten.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Door je aan te melden, accepteer je ons privacybeleid. Je kunt je op elk moment afmelden.